بستن

اجرای با ساز از جمله بهترین روشها برای ژوست شدن صداست . خواننده ای که فقط خودش میخواند و تمرینش انفرادی و بدون ساز است ، بدون توجه به جواب آواز و یا فضایی که در آن است و حتی هماهنگی هارمونیک با صدای ساز ، هر گونه که دلش خواست می خواند . اما به فرض اگر او در حال خواندن ماهور دو است و سازی در کنار او ماهور سل بزند آنگاه تفاوتها حس شده و باید به سرعت نوع آوازش را تغییر دهد. بهترین روش در این حالت اجرا با یک نوازنده متبحر است . نوازندگانی که به دستگاهها و انواع نواختن آنها آشنا باشند پیشرفت یک خواننده را به مراتب بهتر میکنند.




نکته مهم در این است که معمولا توصیه شده ، با سازهایی که حجم صدادهی بالایی دارند نباید آواز خواند . مگر سیستم صوتی در کار باشد . زیرا در غیر این صورت خوانده مجبور میشود صدایش را بالا ببرد و این باعث هدر رفت توان و انرزی اوست . اجرای آواز با سه تار یکی ایده آل ترین تمرین های آوازخوانی است . بیشتر کلاسهای آواز با این ساز همراهی می شود . سه تار به شدت با صدا ژوست بوده و به سبب صدادهی کم میتواند فشار بی جهت را از صدای خواننده بردارد . آواز خوانی با ساز را اضافه کنید به حضور یک تنبک ، که بیش از اندازه میتواند به تمرین ، نظم و ریتم بدهد . تنبک به شعنوان مبنای یک اجرا که همه سازها با او هماهنگ هستند می تواند به خصوص در اجراهای ضربی و تصنیف ها به خواننده مهارت بدهد و همانطور که می دانید تصنیف از ارکان اصلی موسیقی ایرانی است و یک خواننده هر چقدر هم که در آواز قوی باشد باید بتواند تصانیف را به خوبی اجرا کند .

گوش دادن به آواز های خوانندگان بزرگ چه پیشینیان و چه حاضران باید در راس کار یک خواننده قرار بگیرد . این گوش دادن باید با یک گوش دادن معمولی بسیار متفاوت باشد. بهترین حالت این است که مثلا باید یک دستگاه را انتخاب کرد و با آگاهی(یا عدم آگاهی) از گوشه ها و جزییات آن ، با انتخاب خواننده و پیش روی داشتن غزل آواز ، به دقت به درآمد ، و گوشه ها یکی پس از دیگری گوش فرا داد. یکی از روشهای خوب در این تمرین این است که بعد از شنیدن یک بیت ، صدا را متوقف کرد و سعی کرد بیت بعدی را خواننده بداهه خوانی کند . پس از آن به اجرای استاد گوش داده و تفاوتها راحس کرد .

تقلید اساسی ترین کار در ابتدای راه است. حداقل یکی دو سال باید از یک خواننده که صدایش با صدای هنرجو هماهنگی بیشتری دارد تقلید کرد . تقلید سبب پیشرفت در کار می شود و ذهن با قدرتی که دارد میتواند به خوبی اصوات را در خود نگهداری کند و بعد از فراغت از تقلید از آنها استفاده کند . در این مرحله باید به شدت مواظب بود که اولا دوران تقلید زیاد طول نکشد و ثانیا تقلید سبب ناتوانی در روی پای خود ایستادن نشود .

خواننده باید روزانه یکی دو ساعت و بسته به وضعیت خود ، به تمرین اختصاص دهد. تمرین در فضای باز و کوه یکی از بهترین روشهاست . تنها نکته منفی این تمرین این است که به علت اینکه صدای اوج خواننده در این محیط کمتر از حد واقعی به گوش میرسد ، باید مواظب بود که تارهای صوتی آسیب نبیند و دیگر اینکه خواننده فکر نکند که صدایش پایین است . چه بسا که همان صدا در یک اتاق به طور فزاینده ای بالا باشد و از این موضوع خواننده غافل شده است .

بدست آوردن محدوه صدایی نیز از مهمترین کارهای یک خواننده است . بم ترین قسمت صدا و بالاترین آن باید همیشه مد نظر وی باشد تا بتواند با شروع آواز که معمولا درآمد می باشد تا رسیدن به اوج از این محدوده فراتر نرود .

آموختن ساز بهترین راه برای تکمیل امر خوانندگی است . یک خواننده وقتی میتواند موفق تر باشد که یک ساز را بتواند در حدی مطلوب بنوازد . نواختن ساز فواید بیشماری دارد و یک خواننده چه در مراحل آموزش و چه در مراحل فراغت از آن و ارائه آواز باید از آن غافل نباشد .

نکته مهم و پایانی اینکه خوانندگی استعداد خدادای میخواهد و بسیاری از این موهبت بی بهره اند . تعدادآنانی که این هنر را دارند زیاد نیستند و بنابر این باید با آگاهی وارد این مقوله شد . داشتن تحریر لازمه یک آواز ایرانی است و خیلی از افراد فاقد توانایی تحریر هستند . هر چند دیده شده است که افرادی بدون دارا بودن تحریر با سعی و تلاش بسیار زیاد و داشتن استادی که دلسوزانه و متبحرانه حنجره اینگونه افراد را تحریر دار کرده است ، ولی به طور کلی این امر نشدنی است و آنانکه نمی توانند تحریر بزنند و صدای خوبی هم ندارند بهتر است دور خوانندگی را خط بکشند و اگر علاقه به موسیقی دارند به سوی نوازندگی بروند . بسیاری از هنرآموزان از گفته این موضوع که هنر جو استعداد آواز را ندارند ابا کرده و سالها عمر او را تلف میکنند . تلمذ ، افتادگی و مغرور نشدن و همواره در پی آموزش بودن ،رمز موفقیت در آواز است .


گرد آورنده : irsanat.com :( فرشید دارابی )
تاریخ ارسال :  1393/2/15     
تعداد مشاهده :4322



ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : صداسازی وسلفژ


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 64
تاریخ :1403/1/31
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.