بستن

آشنایی با خط بسته بندی وکیوم MAP فیلم های بسته بندی تحت خلا

امروز قرار است با یک تکنولوژی جدید بسته بندی مواد غذایی، با نام (MAP) یا بسته بندی وکیوم تحت خلا که مخفف (Modified atmosphere) که معنی تحت الفظی آن اتمسفر اصلاح شده می شود، آشنا شویم.




اتمسفر اصلاح شده (بسته بندی وکیوم تحت خلا) - MAP ،عمل اصلاح ترکیب فضای داخلی از یک بسته (معمولا بسته بندی مواد غذایی، مواد دارویی، و غیره) را به منظور بهبود عمر مفید است. جهت آشنایی با خط بسته بندی وکیوم تحت خلا – MAP تا پایان این مطلب همراه ایران صنعت باشید ، امیدوارم از این مطلب در تهیه طرح توجیهی مورد نظرتان بهره ببرید.

در دهه 1930 ميلادي وقتي سبزيجات و ميوه ها توسط کشتي جابجا مي شد از گاز غليظ 2CO براي بالا بردن زمان ماندگاري استفاده گرديد. کشور انگلستان به عنوان اولين کشور از سيستم اتمسفر اصلاح شده (Modified atmosphere) براي محافظت از گوشت خوک و ماهي استفاده کرد. از آن زمان به بعد استفاده از اين روش با توجه به افزايش نياز، گسترش يافت.

سپس مفاهیمی در خصوص این بسته بندی شکل گرفت که عبارتند از :

:: MAP = بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده

:: EMAP = بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده تعادلی

:: MA / MH = بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده / رطوبت اصلاح شده




اساس فرآیند بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده (MAP) بر کاهش میزان اکسیژن در بسته بندی استوار است،به نحوی که میزان آن را از حدود 20.9 درصد به 0 درصد کاهش می دهند. با کاهش اکسیژن در فضای بسته بندی ، سرعت رشد ارگانیسم های هوازی و واکنش های اکسیداسیون کاهش می یابد و به این ترتیب زمان ماندگاری مواد افزایش چشم گیری خواهد یافت. در این سیستم بسته بندی اکسیژن حذف شده را با نیتروژن (N2) که گاز بی اثری است ، جایگزین می کنند . گاهی مواقع نیز از دی اکسید کربن (CO2) استفاده می شود چراکه باعث کاهش PH (اسیدیته) نیز می شود و به این ترتیب رشد باکتری ها را مهار می نماید. مونوکسید کربن نیز برخی مواقع خصوصا در بسته بنید های گوشت جهت حفظ رنگ قرمز آن بکار گرفته می شود.

اين روش نگهداري كيفيت تازه فراورده هاي غذايي را بدون عمليات حرارتي و شيميايي به كار رفته توسط تكنيك هاي نگهداري قابل رقابت مانند كنسرو كردن، فريز كردن، خشك كردن و فرايندهاي ديگر ميسر مي كند.

تكنيكهاي MAP در حال حاضر در محدوده وسيعي از غذاهاي تازه يا سرد شده شامل غذاهاي نيم پخته، ماكيان و ماهي، پاستاي تازه، ميوه و سبزيجات و اخيرا قهوه، چاي، غذاهاي آماده و فرآورده هاي نانوايي استفاده مي شود.

 

مزاياي بسته بندي با اتمسفر اصلاح شده

سيستم بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده دارا مزاياي ذيل است :

1. طولاني كردن ماندگاري با حفظ خواص كيفي مطلوب

2. پايين آوردن ميزان ضايعات و فساد

3. تازه نگه داشتن محصول بدون استفاده از مواد نگه دارنده يا پرتو دهي

4. برداشت محصول تازه در سطوح رسيدگي مورد نظر براي مصرف كننده

5. كاهش هزينه هاي حمل و نقل از طريق فراهم كردن زمان انبارداري افزوده

6. فراهم نمودن محصولات برش خورده آماده مصرف

7. صرفه جويي در مصرف انرژي (مانند عدم استفاده از فرآيندهاي حرارتي و برودتي)

بد نیست بدانید به طور معمول، بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده (MAP) عمر مفید گوشت فرآوری شده از بین دو تا چهار روز به دو تا پنج هفته افزایش می دهد.

 نمونه ای از دستگاه های خط بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP)




روش کار در بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP)

روال کلی در این روش به این شکل است که هوای بسته بندی را تخلیه می کنند و سپس اتمسفر از قبل آماده شده (ترکیبی از گازهای نیتروژن، دی اکسید کربن و ...) را به جای آن به بسته بندی تزریق می نمایند و بسته ها در لفاف های مقاوم به ورود اکسیژن بسته بندی می شوند.

لذا بایتس در ابتدا گاز مورد نظر با ترکيب مورد نظر ساخته شود. براي اين منظور مي توان اتمسفر با ترکيب مورد نظر را به طور آماده از کارخانجات تفکيک کننده هوا در کپسول هاي تحت فشار خريد. اما براي صرفه جويي در هزينه مي توان گازهاي سه گانه ازت، اکسيژن و دي اکسيد را به صورت خالص تهيه کرد و به وسيله يک دستگاه ميکسر گاز با نسبت مورد نظر مخلوط نمود. در اين روش نياز به ذخيره اتمسفر اصلاح شده در مخزن جداگانه نيست و مي توان از گاز مخلوط بدست آمده به طور مستقيم در بسته بندي تزريق کرد.

معمولاً در بسته بندي با اصلاح اتمسفر، هوا را از درون بسته خارج كرده و با گازهايي كه مخلوط آنها مشخص است مجدداً پر مي كنند و درب آن را مي دوزند. دراين روش پيوسته فضاي اطراف ماده غذايي از گاز پر مي شود.

این کار توسط دستگاه های مختلفی انجام می شود که برخی از آنها را در زیر تشریح نماییم:

الف – بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) در اتاقک های خلاء VC) Vacuum chambers)

 در این دستگاه ها ، ابتدا مواد داخل بسته های از قبل آماده شده قرار می گیرند ، سپس هوای آنها تخلیه شده و اتمسفر اصلاح شده جایگزین می گردد و درب بسته پرس می شود.

شماتیک این بسته بندی را در زیر مشاهده می نمایید:






ب- بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP)  توسط ST) Snorkel Type)

این دستگاه برای بسته بندی مواد غذایی فله به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) کاربرد دارد. دستگاه با ریختن مواد درون بسته ها گاز اطراف مواد را توسط لوله هایی تخلیه نموده و گاز جدید را به آن تزریق می نماید سپس عمل بسته را انجام می دهد. شماتیکی از عملکرد این دستگاه را می توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید:



ج- بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) توسط Tray lidding

در این روش مواد داخل ظروف از قبل آماده شده ریخته می شوند و سپس روکش مخصوص روی آنها قرار می گیرد ، آنگاه وارد محوطه ی می شوند که توسط لوله هایی گاز بسته تخلیه و اتمسفر جدید جایگزین می شود و در عین حال بسته بندی انجام می شود ، عملکرد این دستگاه مشابه فویل سیل است. در زیر عملکرد آنرا مشاهده می نمایید:




د- بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) توسط (Horizontal form-fill-seal (HFFS

این ماشین علاوه بر بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) قادر است ، پاکت بسته بندی را از فیلم ورودی خود بسازد. عملکرد آن به این شکل است که فیلم ورودی دستگاه داخل یک محفظه فرمینگ می شود که جلوی آن یک لوله برای عملیات تزریق و تخلیه گاز وجود دارد، آنگاه لفاف به صورت یک رول بسته تبدیل می شود و مواد به درون آن هدایت می شوند . در این هنگام رول از جلو پرس می شود و توسط لوله ای که گفتیم گاز تخلیه شده و مخلوط جدید اتمسفر جایگزین می شود ، سپس بسته از حاوی مواد از پشت هم پرس شده و جدا می شود. در شکل زیر شاهد عملکرد این دستگاه هستید:




ه - بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) توسط (Vertical form-fill-seal (VFFS

این دستگاه مشابه دستگاه قبلی است با این تفاوت که به صورت عمودی ساخته شده است و حرکت مواد در راستای عمودی است.

و- بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) توسط (Thermoform-fill-seal (TFFS

این دستگاه شباهت زیادی فویل سیل دارد، مشابه دستگاه Tray lidding که در بند ج تشریح کردیم عمل می کند تنها با این تفاوت که با یک دستگاه ترموفرمینگ قبل از آن ظروف مورد نیازش را می سازد بعد مواد درون آنها قرار می گیرند و آنگاه عملیات به همان شکل ادامه می یابد. در زیر نمونه ای از این دستگاه را مشاهده می نمایید:






فیلم های بسته بندی تحت خلا



بد نیست بدانید در این نوع بسته بندی ها بایستی از فیلم هایی استفاده کرد که علاوه بر شفافیت و زیبایی (که لازمه بسته بنید مواد غذایی است) قابلیت نفوذ پذیری کمی در مقابل گاز ها داشته باشد و در ضمن خواص میکانیکی خوبی هم دارا باشد.

فیلم های بسته بندی که به صورت سنتی استفاده می شود عبارتند از: LDPE (پلی اتیلن با چگالی کم)، PVC (پلی وینیل کلراید)، EVA (اتیلن وینیل استات) و OPP (پلی پروپیلن گرا). این مواد نفوذ پذیری بالایی دارند و مناسب این بسته بندی جدید نیستند. در این تکنولوژی از فیلم هایی با نام EMAP استفاده می شود که نفوذ پذیری کمی دارد و قادر است ترکیب اتمسفری موجود در خود را برای مدت زیادی به همان شکل حفظ نماید.

منبع : ايران صنعت 
برچسپ ، كليد واژه ، كلمات كليدي : آشنایی با خط بسته بندی وکیوم MAP ، انواع فرآيند هاي توليد ، طرح توجيهي بسته بندي وكيوم

گرد آورنده : irsanat.com :( پیمان محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1395/12/07     
تعداد مشاهده :4234
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : آشنایی با انواع فرآیند خطوط تولیدی


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 85
تاریخ :1403/2/06
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.