بستن


روش تولید سیمان

در این مطلب به معرفی فرايند تولید سیمان می پردازیم . امیدوارم این مطلب برای تدوین طرح توجیهی تولید سیمان مناسب باشد و اطلاعات خوبی در خصوص فرآیند تولید این محصول به شما بدهد .




به طور كلی تولید سیمان پرتلند مراحل مختلفی دارد كه در ادامه به آن اشاره خواهند شد. لكن پیش از ذكر آنها بیان این مطلب ضروری است كه صنعت سیمان دارای دو عیب عمده زیر است:

 

1ـ مصرف انرژی بسیار بالا

2ـ ایجاد آلودگی محیط زیست

 و محققین و صنعتگران همواره در تلاش جهت تغییر خط تولید به گونه‌ای هستند كه این معایب تا حد امكان مرتفع گردد.

1ـ انتخاب محل برای احداث كارخانه

انتخاب محل مناسب جهت احداث كارخانه تولید سیمان با عوامل چندی در ارتباط است كه عبارتند از :

1ـ كارخانه به معادن مواد اولیه (سنگ آهك و خاك رس) نزدیك باشد.

2ـ ظرفیت معادن مواد اولیه پاسخگوی نیاز دراز مدت كارخانه باشند.

3ـ كیفیت مواد اولیه در حد قابل قبولی باشد.

4ـ كارخانه به قطبهای مصرف نزدیك باشد.

 

استخراج و انتقال مواد اولیه

جهت استخراج سنگ آهك معمولاً از عملیات آتش باری استفاده می‌شود. بدین صورت كه با استفاده از مواد منفجره قسمتهای مورد نظر از كوه را منفجر می‌كنند و سنگ آهك را به صورت قطعات سنگی درشت بدست می‌آورند. همچنین در استخراج خاك رس نیز، به دلیل سختی نسبتاً پایین معادن آن ، معمولاً از لودر(بیل مكانیكی )، بیلهای مكانیكی پرقدرت و بیلهای كششی استفاده می‌شود. پس از استخراج مواد اولیه آنها را با استفاده از واگن، تسمه نقاله یا كامیونهای ویژه حمل مواد اولیه به كارخانه منتقل می‌‌كنند.

 

سنگ شكن

سنگ آهكی كه از معدن بدست می‌آید، در بدو ورود به كارخانه ، به قسمت سنگ شكن منتقل می‌شود. سنگ شكنها كه وظیفه خرد كردن قطعات بزرگ سنگ و ایجاد قطعات كوچكتر را بر عهده دارند، دارای انواع گوناگون همچون سنگ شكنهای فكی ، چكشی و دورانی می‌باشند. در زیر سنگ شكنها ، سرند اولیه وجود دارد كه خرده سنگهای شكسته در سنگ شكن ، روی آن می‌ریزند. قطعات مناسب خرده سنگها كه از سرند اولیه عبور كنند، به قسمت دپوی مصالح منتقل می شوند و قطعات درشتی كه روی سرند باقی می‌مانند، مجدداً به سنگ شكن باز می‌ گردند .

دپوی مصالح

مواد اولیه تا زمان مصرف در قسمتی از كارخانه انبار می‌شوند . از آنجا كه مواد اولیه نسبتاً ناهمگن و غیر یكنواخت است و سیمان تولیدی باید كاملاً یكنواخت باشد، شیوه انباشتن و برداشت مصالح به گونه‌ای است كه تا حدودی این هدف را تامین كند. بدین منظور از روش باند همگن ساز استفاده می‌شود. در این روش ماشین مخصوصی كه دارای یك بازوی متحرك در بالاست، در طول قسمت دپو بر روی ریل حركت می‌كند و مواد آماده شده را توسط تسمه نقاله به بالا منتقل كرده ، با استفاده از بازوی متحرك، در كنار مسیر حركت خود تخلیه می‌كند. نتیجه این عمل در طول حركت رفت و برگشتی ماشین، ایجاد یك خاكریز از مصالح مورد نظر در امتداد مسیر حركت است. هر ماشین می‌ تواند دو خاكریز در طرفین خود ایجاد كند و هر كارخانه بسته به حجم تولید، به تعدادی از این ماشینها مجهز است.

در هر صورت مواد اولیه در لایه‌های افقی بر روی هم ذخیره می‌شوند. در صورت برداشت با مقاطع عمودی، قسمت برداشتی تقریباً شامل كلیه لایه‌ها خواهد بود.

 

 آسیاب گلوله‌ای

در فرایند آماده سازی مواد اولیه جهت تهیه سیمان، باید این مواد كاملاً به شكل پودر درآیند. بدین منظور از آسیاب گلوله‌ای (ساچمه‌ای) استفاده می‌شود. آسیاب گلوله‌ای استوانه‌ای است كه محور آن با افق زاویه كوچكی می‌سازد ودارای ابعاد گوناگون همچون 10×4 متر است. داخل این آسیاب، گلوله‌هایی است كه در قسمتهای اولیه آن بزرگترند و هرچه به انتهای آسیاب نزدیك شود، كوچكتر می‌گردند. شیوه كار چنین است كه در حالیكه استوانه می‌چرخد، این مواد با گلوله‌ها بالا می‌روند و از بالاترین نقطه سقوط می‌كنند. توالی این صعود و سقوط ، منجر به آسیاب شدن مواد می‌شود. مواد اولیه از قسمت ورودی آسیاب داخل می‌شوند و در اثر حركت چرخشی و شیب استوانه به سمت خروجی پیش می‌روند و به صورت پودر از انتهای آن خارج می‌شوند. سنگ آهك و خاك رس هر یك در آسیابهای جداگانه‌ای آسیاب می‌شوند و پودر آنها در سیلوهای مخصوص نگهداری می‌شود. تفاوت آسیاب خاك رس با سنگ آهك آنست كه به دلیل مرطوب بودن نسبی خاك رس، آسیاب كردن آن با حرارت همراه است تا پودر خاك رس به صورت كاملاً خشك بدست آید.

 تهیه خوراك كوره

پس از آماده شدن پودر سنگ آهك وخاك رس ، نوبت به تهیه خوراك كوره می‌رسد. این عمل روشهای گوناگونی دارد و بر همین اساس ، روشهای مختلف تولید سیمان را دسته‌بندی می‌كنند. بدین منظور چهار شیوه وجود دارد كه در ادامه به آنها اشاره می‌گردد.

1ـ روش تر

2ـ روش نیمه تر

3ـ روش نیمه خشك

4ـ روش خشك

 
كوره

هنگامیكه خوراك كوره به هر یك از چهار روش فوق آماده شد، باید در دمای حدود1400 درجه سانتیگراد حرارت ببیند تا فعل و انفعالات لازم به وجود آید. بدین منظور از دو نوع كوره استفاده می‌شود.

1ـ كوره قائم

2ـ كوره گردنده افقی

 
جلوگیری از اتلاف انرژی

همانطور كه اشاره شد، در كوره‌های گردنده افقی دو جریان مخالف هم برقرار است:

 1ـ جریان مواد از بالا به پایین.

2ـ جریان هوای گرم از پایین به بالا

خروج كلینكر از پایین كوره و هوای گرم از بالای كوره ،‌باعث اتلاف بخش عظیمی از حرارت كوره و انرژی می‌شود. لزوم مقابله با این پدیده ، به ابداع شیوه‌های گوناگونی منجر شد كه در ادامه خواهد آمد.

1ـ پیش گرم‌كن

2ـ پیش كلسینه كن

3ـ كولر زنجیری

4ـ كولر اقماری

 

فیلترهای الكترواستاتیك

هوای خروجی از بالای كوره، پس از عبور از پیش گرم كن، در نهایت وارد جو می‌شود. این هوا دارای مقدار قابل ملاحظه‌ای ذرات ریز معلق است كه در صورت عدم بازیافت ، باعث آلودگی محیط زیست می‌شود. جهت جدا كردن این ذرات از هوا، از فیلترهای گوناگون استفاده می‌شود. یكی از انواع این فیلترها، فیلتر الكترواستاتیك است. در این سیستم، صفحاتی فلزی با بار مثبت الكترواستاتیكی در مسیر خروجی هوا قرار می‌گیرند و ذرات هوا پیش از ورود به فیلتر به وسیله جریان برق فشار قوی، به بار منفی باردار می‌شوند. ذرات با بار منفی به سمت صفحات با بار مثبت جذب می‌شوند و هوای خروجی عاری از آنها می‌گردد. هنگامیكه ضخامت ذرات روی صفحات به حد معینی برسد، با دستگاه‌های لرزاننده صفحات را تمیز می‌كنند. ذرات بدست آمده در صورت دارا بودن قابلیت مصرف ، به قسمت خوراك كوره بازگردانده می‌شوند. لازم به ذكر است این صفحات در اثر رطوبت و اسیدی بودن گازهای كوره زنگ می‌زنند و باید هر از چندگاهی تعویض شوند.

 
آسیاب نهایی كلینكر

كلینكر خارج شده از كولر دمایی در حدود 300 درجه دارد كه هنوز مناسب ادامه روند تولید سیمان نیست ، لذا آن را در انبارهای سرپوشیده‌ای به مدت 5 تا 6 روز قرار می‌دهند تا دمای آن در مجاورت هوا به كمتر از 100 درجه ، یعنی حدود60 درجه برسد. حال این كلینكر را همراه با حدود3% وزنی سنگ گچ (CaSo4 ,2H2O) به وسیله آسیابهای گلوله‌ای آسیاب می‌كنند و پودر حاصل را با استفاده از سرند الك می‌نمایند. ذرات درشت‌تر از اندازه الك به آسیاب بازگردانده می‌شوند. آنچه در نهایت بدست می‌آید، پودر سیمان پرتلند است كه دارای 10×1 یا 10×11 ذره سیمان است. بعداً خواهیم دید كه سنگ گچ در زمان گیرش سیمان مؤثر است.

 
2ـ انتقال سیمان به محل مصرف

سیمان پس از تولید در سیلوهای مخصوص ذخیره می‌شود تا از آنجا به كارگاه منتقل گردد. انتقال سیمان به دو شكل انجام می‌شود كه عبارتنداز:

1ـ پاكتی

2ـ فله‌ای

در روش پاكتی، سیمان در پاكتهای استانداردی بسته بندی و راهی بازار مصرف می‌شود. مطابق استاندارد ، كیسه‌ها باید در وزنهای 25 یا50 كیلوگرم و حداقل دارای سه لایه كاغذی باشند كه جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت ، بین دو تا از لایه‌ها باید غیراندود یا یكی از جنس پلاستیك باشد. بر روی پاكتهای سیمان باید علامت تجاری كارخانه ، نام تولید كننده، نوع سیمان، وزن كیسه و تاریخ تولید با رنگ مخصوص به تیپ هر سیمان نوشته شده باشد.

در روش فله‌ای، ماشین مخصوص حمل سیمان در زیر سیلو بارگیری كرده، بار خود را به سیلوی كرگاه منتقل می‌كند. هنگام تخلیه ماشین حمل سیمان، پس از اتصال لوله رابط به سیلو، با افزایش فشار و برقراری جریان هوا در لوله ، ذارت سیمان همانند سیال به داخل سیلو منتقل می‌شوند.

سیمان ماده‌ای چسبنده‌است که قابلیت چسبانیدن ذرات به یکدیگر و بوجود آوردن جسم یکپارچه از ذرات متشکله را دارا میباشد و از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی در دمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود. به جسم حاصل، پس از حرارت دادن کلینکر ‌گویند و از آسیاب کردن آن بهمراه مقدار مناسبی سنگ گچ سیمان تیپ های مختلف بدست می آید و همچنین اضافه نمودن پوزولان به کلینکر و گچ سیمان پوزولانی حاصل می شود . اندازه دانه های کلینکر۲۰-۵ میلی متر و رنگ آن سبز تیره میباشد.



 امروزه عمده ‌ترین سیمانی كه مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیمان پرتلند می‌باشد.

سیمان پرتلند: طبق تعریف ‎ ASTM C ۱۵۰ نوعی سیمان هیدرولیک است که از پودر کردن کلینکری که عمدتاً از اکسیدهای سیلیسی، آلومینیومی و آهنی که عامل تشکیل ترکیبات سیلیکاتی و آلومیناتی سیمان پرتلند می‌باشند، بدست می‌آید.

عناصر و خواص سیمان

در فرایندهای تولید و مصرف سیمان، به طور عمده در دو مرحله با تغییرات شیمیایی مواجه هستیم:

1ـ هنگامیكه مواد در دمای بیش از 1400 درجه كوره با یكدیگر فعل و انفعال شیمیایی انجام می‌دهند.

2ـ هنگام مخلوط شدن سیمان با آب و انجام واكنش هیدراتاسیون .

در سیمان عناصر گوناگونی همچون كلسیم، سیلیسیم، آلومینیوم ، آهن ، منیزیم، سدیم، پتاسیم و گوگرد وجود دارد. البته بیشتر این عناصر به صورت اكسید وجود دارند. یعنی Cao , SiO2 ،AL2O3، Fe2O3 ،MgO، Na2O، k2O، SO3 . (در شیمی سیمانCaO را با SiO2 ،C را باAL2O3 ،S را با A و Fe2O3 را با F نمایش می‌دهند.) به این تركیبات،اكسیدهای ساده سیمان گویند. برخی از این تركیبات در فرایندهای درونی كوره با یكدیگر تركیب شده، اكسیدهای مركب زیر را به وجود می‌آورند: دی كلسیم سیلیكات C2S ، تری كلسیم سیلیكاتC3S، تری كلسیم آلومینات C3A ، تتراكلسیم آلومینات فریت C4AF مقادیر اكسیدهای ساده و مركب در آزمایشگاه تعیین می‌شوند . لكن سری فرمولهای تجربی باجو نیز در محاسبه مقادیر اكسیدهای مركب كاربرد دارند.

کلینکر

در تولید سیمان پرتلند، دانه‌های حرارت دیده‌ای است، که معمولا ۳-۲۵ میلی متر(قطر) دارند و از حرارت دادن به سنگ آهک و آلومینیوم سیلیکات (خاک رس) در طی مرحله کوره سیمان بوجود می‌آیند.

کلینکر جزء یکی از مواد اولیه تولید سیمان به شمار رفته و یک محصول فرایندی است و برحسب نوع سیمان، در ترکیب سیمان استفاده می‌شود. بطور کلی سیمان را به دو طریقه تر و خشک تهیه می‌کنند. در روش تر مواد اولیه (کلینکر)در آب با هم مخلوط و آسیا می‌گردند و در متد خشک مواد اولیه (کلینکر) در حالت خشک مخلوط و آسیا می‌شوند.

برای تولید آن باید ابتدا سنگ آهک را بوسیله دینامیت منفجر نمود و پس از استخراج در سنگ شکن‌های مخصوص بتدریج آنرا خرد نمود. گرد سنگ را در آسیاهای ساچمه‌ای با دوغاب خاک رس مخلوط می‌نمایند. در این روش آسیا، خرد شدن سنگ به نرمی انجام می‌شود و به گرد تبدیل می‌شود و دوغاب حاصل به مخازن مخصوص هدایت می‌شود.

این مواد با یکدیگر جوش خورده و تشکیل گلوله هائی به اندازه ۴ تا ۳۰ میلیمتر می‌دهند که به آنها تفاله کوره یا Clinker می‌گویند.

انواع سیمان و کاربرد آنها

سیمان پرتلند نوع 1: ( سیمان پرتلند معمولی ( P.C - type I :

در مواردی به کار می رود که هیچ گونه خواص ویژه مانند سایر انواع سیمان مورد نظر نیست.

سیمان پرتلند نوع 2 ( P.C - type II ) :

برای استفاده عمومی و نیز استفاده ویژه در مواردی که گرمای هیدراتاسیون متوسط مورد نظر است.

سیمان پرتلند نوع 3 ( P.C - type III ):

برای استفاده در مواقعی که مقاومت های بالا در کوتاه مدت مورد نظر است.

سیمان پرتلند نوع 5 ( P.C - type V ) :

در مواقعی که مقاومت زیاد در مقابل سولفات ها مورد نظر باشد استفاده می شود.

سیمان سفید ( White Cement ) :

برای استفاده در سطح ساختمان ها و مواقعی که استفاده از سیمان های بدون رنگ با مقاومت های بالا مورد نیاز باشد. از این سیمان در تولید انواع سیمان های رنگی استفاده می شود.

سیمان سرباره ای ضد سولفات ( SR. slag Cement ) :

در مواقعی که مقاومت متوسط در مقابل سولفات ها و یا حرارت هیدراتا سیون متوسط مورد نظر است، استفاده می گردد

سیمان پرتلند - پوزولانی ( P.P.Cement ) :

در ساختمان های بتنی معمولی و بیشتر در مواردی که مقاومت متوسط در مقابل سولفات ها و حرارت هیدراتاسیون متوسط مورد نظر باشد استفاده می شود.

سیمان پرتلند - آهکی ( P.K.Z.Cement ):

این نوع سیمان در تهیه ملات و بتن در کلیه مواردی که سیمان پرتلند نوع 1 به کار می رود قابل استفاده است. دوام بتن را در برابر یخ زدن، آب شدن و املاح یخ زا و عوامل شیمیایی بهبود می دهد.

سیمان بنائی ( Masonry Cement ) :

برای استفاده در مواقعی که ملات بنائی با مقاومت های کمتر از سیمان پرتلند نوع 1 مورد نیاز است.

سیمان نسوز 450 ( Rf Cement 450 ) :

حاوی بیش از 40% Al2O3 با اتصال هیدروکسیلی و فازهای کلسیم آلومینات، برای مصرف به عنوان ماده نسوز در صنایع حرارتی استفاده می شود.

سیمان نسوز 500 ( Rf Cement 500 ) :

حاوی بیش از 70% Al2O3 با اتصال هیدروکسیلی و فازهای CA2,CA برای مصرف به عنوان ماده نسوز با درصد خلوص بالا در صنایع حرارتی و آتمسفرهای CO.H2 به کار می رود.

سیمان نسوز 550 ( Rf Cement 550 ):

حاوی بیش از 80% Al2O3 با اتصال هیدروکسیلی و آلومینات کلسیم به عنوان ترکیب اصلی، دارای نسوزندگی و خواص ترمومکانیکی بالا و کاربردهای ویژه نسوز مانند آتمسفرهای احیاء هیدروژن.

سیمان های چاه نفت:

این سیمان ها برای درزگیری چاه های نفت به کار می روند. عمده این نوع سیمان ها دیرگیر بوده و در برابر دماها و فشارهای بالا مقاوم می باشند. این سیمان ممکن است در حفره چاه های آب و فاضلاب نیز به مصرف برسد.

سیمان های پرتلند ضد آب:

این سیمان به رنگ سفید، خاکستری تولید می شود. این نوع سیمان، انتقال مویینه آب را تحت فشار ناچیز یا بدون فشار، کاهش می دهد ولی جلوی انتقال بخار آب را نمی گیرد.

سیمان های با گیرش تنظیم شده:

سیمان با گیرش تنظیم شده به گونه ای کنترل و ساخته می شود که می تواند بتنی با زمان های گیرش از چند دقیقه تا یک ساعت تولید کند.

سیمان های رنگی:

این سیمان ها بیشتر جنبه تزئینی و آرایشی دارند و در نماسازی سیمانی و تولید بتن نمادار به مصرف می رسند.

تاریخچه سیمان

کشفیات باستان شناسی و پژوهش های انجام گرفته بر روی آثار و بقایای ساختمان های عصر باستان و آثار مورخین چنین نشان می دهد که رومیان نخستین کسانی بودند که با چگونگی و ارزش کاربرد سیمان به مفهوم گیرش و سخت شدن آگاهی پیدا کرده اند.

از 2600 سال پیش از میلاد مسیح تا اواسط قرن هجدهم علاوه بر گل رس و گچ ، ماده چسبنده دیگری به نام آهک پخته بطور مصنوعی تهیه می شد، که از پختن سنگ آهک حاصل می گردید و به آهک زنده (cao) موسوم بود واز طریق پاشیدن آب ، آن را به آهک شکفته تبدیل می نمودند که متعاقباً تبدیل به گرد آهک می گردید.

ملات آهکی که در سطور بالا بدان اشاره شد، منحصراً جهت ساختن دیوارهای آجری معابد و نظائر آن به کار می رفت ولی در ساختمان کانال های کاربردی نداشت ، زیرا از کیفیت سخت شونده در زیر آب بی بهره بود. در نتیجه نمی توانست پاسخگوی نیازهای ساختمانی آبی و دریایی از قبیل پل ، سد ، اسکله و نظایر آن باشد.

قرن ها سپری شد تا رومیان به کشف بزرگی نائل شدندو ماده ای را که پوزولان (Puzzolan) نامیده می شد به گرد آهک شکفته افزودند و با آب ، ملاتی ساختند که پس از گیرش توانست در هوا و در زیر آب به حالت سخت باقی بماند.

بعد از این کشف بزرگ ، به مزایای مخلوط آهک پخته و خاک رس پی برده شد ، که اولین گام برای ساختن سیمان به شمار می رود. درآن عصر ، محصولی را که از اختلاط پوزولان و آهک به دست آمد ، سیمان CAEMENTE نامیدند. که از واژه یونانی CAEDER مشتق شده (به معنی بریدن ، قطع گردیدن و شکسته شدن) و به سنگ های شکسته (خرده سنگ) اطلاق می گردید. اصطلاح CAEMENTE تا اواسط قرن هجدهم برای آن دسته از مواردی به کار برده می شد که به صورت مخلوط با جسم مورد نظر ، سبب ازدیاد سختی آن جسم می گردیدند.

سیمان به مفهوم امروزی برای نخستین بار بوسیله پارکر(PARKER) انگلیسی در سال 1796 بکار گرفت.

واژه سیمان در زبانهای آلمانی ، انگلیسی ، فرانسه به کلیه موادی که خاصیت چسبندگی داشته باشند به غیر از ترکیبات قیر و آسفالت که در ساختمانها و راهها مورد استفاده قرار می گیرد اطلاق می شود.

در آلمان سیمان پرتلند با علامت اختصاری DIN 1164 برای نخستین بار در سال 1878 استاندارد گردید

نام و کد محصول (آیسیک)

ردیف

عنوان فارسی

سریال کد

واحد سنجش

1

سیمان حفاری چاه نفت

2694412306

تن

2

سیمان سفید

2694412310

تن

3

سیمان پرتلند

2694412312

تن

4

سیمان پرتلند نوع 1(معمولی)

2694512313

تن

5

سیمان پرتلند نوع 2

2694512314

تن

6

سیمان پرتلند نوع 3

2694512315

تن

7

سیمان پرتلند نوع 5

2694512316

تن

8

سیمان پرتلند آهکی

2694512317

تن

9

سیمان پرتلند ضد آب

2694512318

تن

10

سیمان پرتلند پوزولانی تیپ 1

2694512319

تن

11

سیمان پرتلند پوزولانی تیپ 2

2694512320

تن

12

انواع سیمان رنگی

2694412311

تن

13

کلینگر سیمان سفید

2694412322

تن

14

کلینگر سیمان معمولی

2694412323

تن

15

انواع سیمان

2694312305

تن


شماره تعرفه گمرکی

رديف

شرح

تعرفه

1

سایر سیمان پورتلند(باستثنای سفید)

25232900

2

سیمان های پودر نشده موسوم به کلینکر

25231000

3

سیمانهای هیدرولیک بجزسیمان کوره بلند وسیمان پوزولانی

25239090

4

سیمان پورتلند سفید

25232100

5

سیمان کوره بلند

25239010

6

سیمان آلومینو

25233000


استانداردها

ردیف

عنوان استاندارد

شماره استاندارد

1

سيمان هاي پوزولاني

14746

2

سيمان پرتلند زيوليتي

16481



منبع : ايران صنعت 
برچسپ ، كليد واژه ، كلمات كليدي : روش تولید سیمان ، طرح توجيهي سيمان  ، تاریخچه سیمان ، کلینکر ، عناصر و خواص سیمان ، كوره ، انواع سیمان و کاربرد آنها

گرد آورنده : irsanat.com :( پیمان محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1395/12/26     
تعداد مشاهده :12916
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : آشنایی با انواع فرآیند خطوط تولیدی


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 90
تاریخ :1403/2/07
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.